Er wordt vaak geroepen dat opleidingen vandaag de dag niet goed aansluiten op de praktijk. Dit is waar Margret Sauer als specialist op het gebied van onderwijsontwikkeling en loopbaanadviseur genoeg over te vertellen heeft. Om deze kreet deels te tackelen werken wij dan ook nauw samen aan de opzet van een associate degree Human Resource Management opleiding. In dit artikel lees je hoe het bedrijfsleven kan bijdragen aan de aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt.
Marco: “Steeds vaker lees je in de media dat er een mismatch is met wat er in het onderwijs onderwezen wordt en wat de arbeidsmarkt nodig heeft. Wat vind je van deze berichtgeving?”
Margret: “Je mag van het onderwijs verwachten dat zij passende studenten afleveren, maar ieder bedrijf stelt weer andere functie-eisen aan dezelfde functie en er wordt met verschillende systemen en tooling gewerkt. Daardoor zullen studenten nooit 100% aansluiten als zij van school afkomen. Bovendien hebben we echt de hulp van organisaties zelf nodig om het onderwijs te verbeteren. Kijkend naar de coronacrisis moesten er met spoed verpleegkundige opgeleid worden. Het probleem was dat er amper stageplekken beschikbaar waren. Ditzelfde geldt voor veel andere mbo- en hbo-opleidingen, waarbij studenten maar moeilijk aan een stageplek komen. Die stages zijn juist de plek waar een student het meeste leert; in de praktijk. Je kan niet verwachten dat onderwijs goede mensen aflevert, als je als organisatie niet zelf investeert.”
Marco: “Wat ik nu zo mooi vind aan het bieden van stageplaatsen in een organisatie is het creëren van kansen. Kansen met andere inzichten en andere opvattingen. Zo ben ik zelf trots op een afstudeerstagiair die een Ouderenbeleid-Genpact heeft uitgewerkt. Hierna hebben we dit als organisatie verder uitgewerkt in samenwerking met de OR, het HR-team en uiteindelijk laten toetsen door Deloitte, onze adviseur. En ja het is een investering, maar levert ook enorm veel op als organisatie.”
Margret: “Uiteraard moet het onderwijs zelf ook aangepast worden. Bij het opzetten van de associate degree HRM-opleiding zorg ik ervoor dat het merendeel van het onderwijs in de praktijk plaatsvindt. We kunnen als onderwijs wel allerlei modellen opzetten en systemen aanschaffen, maar die zijn al snel outdated. En wie weet beter wat er gebruikt wordt in de praktijk dan het bedrijfsleven zelf? Daarom zijn we vanuit de Hogeschool partnerships aangegaan met een aantal bedrijven, waaronder een mooie samenwerking met jullie. Waarbij Visma | Raet stageplekken biedt, gastcolleges geeft en studenten laat meekijken in de HR-systemen van Visma | Raet. Zo krijgen de studenten het meeste mee van het beroepsleven. Door een goede samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven, krijg je veel betere opleidingen waar studenten ook veel meer aan hebben. Win-win-win dus.”
Marco: “Daar sluit ik mij bij aan, het is belangrijk om bedrijfsleven en onderwijs samen te brengen. Kennis en kunde i.c.m de praktijk. Zo speel je in op de actualiteit en ontwikkel je een opleiding welke aansluit bij de huidige praktijk. Een lerend vermogen is hierbij cruciaal, openstaan voor nieuwe ontwikkelingen en ook feedback. Want bedrijfsblind bestaat nog steeds. Verandering is het enige constante zeg ik vaak genoeg. Samen ben je sterker daarom geloof ik in dit model, breng het bedrijfsleven binnen de opleidingen.”
Marco: “Wat zou volgens jou nog een mooie ontwikkeling zijn als het om onderwijs en het beroepsleven gaat?”
Margret: “Een nieuwe scholingstraject met leren op de werkplek. Er zijn bedrijven die ongeschoold werk bieden. Hierbij kijken ze naar waar je goed in bent en waar je naar door kunt stromen. Dan heb je het pas over echt inclusief ondernemen.”
Marco: “Door werknemers en startenden op de arbeidsmarkt gezamenlijk te stimuleren hun vaardigheden uit te breiden en te blijven investeren in hun ontwikkeling, werken we allemaal mee aan de duurzame inzetbaarheid van mensen en het succes van bedrijven.”