Slimme tools voor minder werkdruk en meer werkplezier
AI wordt door steeds meer afdelingen binnen bedrijven ingezet om werkprocessen te versnellen of te verbeteren. Ook HR-afdelingen plukken vaker de vruchten van deze technologie. Maar door de populariteit van AI groeit ook het aantal toepassingen hiervan. Hoe bepaal je als HR-professional dan welke tools handig kunnen zijn voor jouw organisatie? Op de Visma | Raet HR Innovatiedag presenteerde AI-expert Remy Gieling een aantal slimme en grappige tools die we voor elke HR-professional kunnen aanraden. Niet elke tool kan één op één werkzaamheden van je overnemen, maar inspireren kunnen ze in elk geval. We zetten de meest interessante tools voor je op een rijtje.
De eerste tip is Copilot van Microsoft. Met deze geïntegreerde AI-tool binnen Microsoft Office kun je veel taken automatiseren. Zo kan het op HR-vlak bijvoorbeeld helpen om automatische functiebeschrijvingen te maken of om e-mailberichten te schrijven om sollicitanten voor een gesprek uit te nodigen. Of wil je de arbeidsvoorwaarden laten samenvatten in een mooie PowerPointpresentatie? Ook dat klusje klaart Copilot in een mum van tijd. In de meeste gevallen biedt Copilot meer toegevoegde waarde dan ChatGPT, wat veel bedrijven momenteel al wel gebruiken. Dat komt doordat Copilot ook alle beschikbare informatie uit de organisatie meeneemt bij het uitvoeren van een opdracht.
Ook bij de werving kan AI het werk wat vergemakkelijken. Bijvoorbeeld met Crystal Knows: deze AI-tool analyseert alle informatie die iemand op LinkedIn heeft gezet. Op basis van 64 persoonlijkheidskenmerken schetst Crystal Knows dan het karakter van diegene. Dat is natuurlijk geen exacte wiskunde, en iemands LinkedIn profiel hoeft geen exacte vertaling van deze persoon te zijn, maar kan wel helpen om een eerste beeld te vormen van bijvoorbeeld een sollicitant. Extra handig wanneer een sollicitant zelf geen karaktereigenschappen op zijn CV heeft gezet en je toch een idee wil hebben van iemands persoonlijkheid.
Nog een tool die kan helpen bij het wervingsproces is HeyGen. Daarmee wordt er, met behulp van AI, binnen enkele minuten een professionele video gemaakt om bijvoorbeeld meer van je medewerkers te laten zien. Maar het kan ook helpen bij bestaande videocontent. Heb je bijvoorbeeld een mooie bedrijfsvideo in het Nederlands gemaakt en wil je personeel uit het buitenland aantrekken? Met HeyGen kun je deze video omzetten naar een andere taal, waarbij de originele stem behouden blijft en de lipbewegingen synchroon lopen met de uitspraak in de nieuwe taal. Ook handig: met deze tool is het mogelijk om een chatapplicatie met jouw eigen hoofd en stem als avatar te maken. Zo kun je op een vacaturepagina via deze avatar veelgestelde vragen van sollicitanten beantwoorden.
Een andere tool die aan het rijtje kan worden toegevoegd is Empathie.ai. Je zult het niet dagelijks nodig hebben, maar iedere HR-medewerker gebeurt het weleens: je ontvangt een e-mail met een lastige boodschap en je wilt voorkomen dat je hierop te veel vanuit emotie reageert. In plaats van sparren met je collega over een passende reactie, kun je nu ook een beroep doen op Empathie.ai. De tool werkt heel eenvoudig: plak de ontvangen e-mail in het invoerveld en de applicatie komt onmiddellijk met een passend antwoord. Letterlijk overnemen is niet altijd aan te raden, maar laat het vooral dienen als inspiratie.
Bovenstaande tools kunnen het werk van HR-professionals al een stuk makkelijker maken. Maar dat betekent niet dat er niet nog veel meer relevante tools op de markt zijn. Tot slot dan ook de tip om, wanneer je een specifieke situatie hebt waarbij AI mogelijk kan helpen, de website There's An AI For That (TAAFT) te bezoeken. Deze site biedt voor bijna alle denkbare situaties wel een AI-tool. Overigens zijn nog niet alle tools daarop echt van toegevoegde waarde, maar gelukkig kun je ze allemaal (beperkt) uitproberen om zo een beeld te krijgen van de mogelijkheden. Zodat AI kan helpen om de makkelijke taken te automatiseren en jij als HR-professional steeds meer tijd en ruimte krijgt om écht met de medewerkers in gesprek te gaan.
Als Visma | Raet vinden we het belangrijk om onze software continu te blijven ontwikkelen. Er wordt dan ook hard gewerkt aan het integreren van AI en Machine Learning in onze Youforce software.