Gelukkige medewerkers zorgen voor tevreden afnemers
Wist je dat uit onderzoek blijkt dat slechts 10% van de Europeanen enthousiast is over hun huidige baan? Een bedroevend laag percentage. Zeker als je bedenkt dat betrokken en blije medewerkers ongeveer 17% productiever zijn. Verder zorgen gelukkige medewerkers voor tevreden afnemers. En voor hen doe je het allemaal, toch? Gelukkige medewerkers zijn bovendien loyaal en stappen niet snel op. Dat is gezien de krapte op de arbeidsmarkt geen overbodige luxe. Reden genoeg om werk te maken van werkgeluk. Maar hoe doe je dat? Je ontdekt het in dit artikel.
Hoe maak je medewerkers dan gelukkig? Of liever gezegd: hoe kun je als organisatie (of HR-afdeling) het werkgeluk van alle collega’s zo goed mogelijk beïnvloeden? Dit kan aan de hand van de volgende 3 stappen.
Als organisatie kun je de randvoorwaarden creëren waardoor het makkelijk is voor medewerkers om werkgeluk te ervaren en tevreden te zijn. Denk hierbij aan de volgende voorwaarden:
Ga als organisatie na hoe het zit bij jullie. Is er ruimte voor verbetering? Pak die zaken dan zo snel mogelijk aan.
Een belangrijk, zo niet essentieel onderdeel van werkgeluk draait om de vraag: zit iemand volledig op zijn of haar plek? Medewerkers worden gelukkig als ze iets doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden. Belangrijk dus om van iedereen binnen de organisatie te weten wat hun skills, competenties en talenten zijn, net als de drijfveren en ambities. Met goed talentmanagement zorg je ervoor dat iedere medewerker gematcht wordt met een functie binnen de organisatie die ze op het lijf is geschreven en waar ze blij van worden. Als die match er is, is het ook belangrijk om deze goed te houden. Hier kun je als organisatie met behulp van slimme technologie in ondersteunen. Help collega’s met het opstellen van hun carrièrepaden, het uitspreken van hun ambities en hier actief aan te werken.
Maar de juiste match moet er ook zijn tussen de waarden van een medewerker en de kernwaarden van de organisatie. De kernwaarden van een organisatie worden gevormd door de optelsom van de waarden van alle medewerkers. Werkgeluk wordt dus ook in grote mate bepaald door de match die iemand met hen voelt en de mate waarin iedereen zich thuis voelt op het werk.
Iedereen heeft behoefte erkenning en waardering. Als iemand zegt dat je iets goed hebt gedaan, word je daar blij van. Medewerkers ervaren dan ook meer werkgeluk als de leidinggevende of collega’s complimenten geven en blij zijn met hun bijdrage. Daarnaast vinden medewerkers het vaak fijn om zelf beslissingen te mogen nemen.
Als leidinggevende is het dus goed om na te denken over hoe je het gevoel van eigenaarschap bij medewerkers vergroot. Dit kan bijvoorbeeld door iedereen een eigen persoonlijk plan te laten maken als onderdeel van de HR-cyclus en een gelijkwaardige rol te geven tijdens eventuele evaluaties.
Je kunt natuurlijk inzetten op een andere bedrijfscultuur met meer positiviteit, persoonlijk leiderschap, waardering en aandacht voor ontwikkeling. Maar ja, zo’n cultuuromslag kost veel tijd. Wij geloven meer in de ‘agile aanpak’, door continu en stap-voor-stap bezig te zijn met het verbeteren van werkgeluk.
Dat begint met het in beeld brengen van werkgeluk en hierover met elkaar het gesprek te voeren. Dit kun je bijvoorbeeld doen door elk kwartaal een korte enquête uit te zetten over thema’s die de betrokkenheid en het werkgeluk van medewerkers beïnvloeden. Je komt er zo achter hoe de vlag erbij hangt. Daarnaast kun je heel makkelijk een aantal verbeteringen doorvoeren door bijvoorbeeld meer eigenaarschap aan medewerkers te geven. Of zet in op persoonlijke ontwikkeling en voer het gesprek over wat mensen willen & kunnen en wat de organisatie nu en in de toekomst nodig heeft.
Weet je wat het allerbelangrijkste is als je werkgeluk wilt vergroten? Dat is echt iets doen met de feedback die je van medewerkers krijgt als je een eNPS of enquête uitzet. Want juist daardoor voelen medewerkers zich serieus genomen. En dat leidt tot een hogere betrokkenheid en … meer werkgeluk.