header-groene-arbeidsvoorwaarden-3-op-10

Groene arbeidsvoorwaarden invoeren

3 op 10 organisaties weet niet hoe groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk in te voeren

Werkend Nederland verwacht dat werkgever portemonnee trekt voor groene arbeidsvoorwaarden en wil zelf nergens op inleveren

Amersfoort – Bij maar liefst dertig procent van de organisaties weet men niet goed hoe zij groene arbeidsvoorwaarden rechtelijk kunnen invoeren in de cao, arbeidsvoorwaarden en/of contracten. Dat blijkt uit onderzoek van HR-dienstverlener Visma | Raet, uitgevoerd onder 1.000 werkenden en 1.000 HR-professionals en leidinggevenden met HR-verantwoordelijkheden. Onder groene arbeidsvoorwaarden worden regelingen verstaan als het verstrekken van een klimaatbudget, een mobiliteitsbudget en een fietsplan door de werkgever.

Joke van der Velpen, manager wet- en regelgeving bij Visma | Raet: “Er zijn veel onduidelijkheden over groene arbeidsvoorwaarden. Dat blijkt uit bovenstaande cijfers, maar ook uit het feit dat in het onderzoek sporadisch naar voren kwam dat werkgevers elektrische leaseauto’s als groene arbeidsvoorwaarden zien. Dat is opvallend, aangezien zakelijke leaseauto’s vanaf 2024 sowieso elektrisch dienen te zijn. Het is daardoor geen bijzondere voorwaarde. Wat betreft het invoeren van een groene arbeidsvoorwaarde is het belangrijkste je te beseffen dat je te maken krijgt met een aanpassing in de algemene arbeidsvoorwaarden. Je moet dus rekening houden met de cao en de OR. Daarnaast moeten de medewerkers goed geïnformeerd worden, maar verder zijn er geen vreemde addertjes onder het gras.”

Werkgever mag portemonnee trekken

Het invoeren van groene arbeidsvoorwaarden kan kosten met zich meebrengen. Werkenden vinden dat die kosten voornamelijk door hun werkgever betaald moeten worden. Zo verwacht 57 procent dat hun werkgever geld beschikbaar stelt om duurzame keuzes, zoals met de fiets naar kantoor komen, bij medewerkers te stimuleren. Slechts 16 procent is bereid om in te leveren op de huidige regelingen voor bijvoorbeeld vakantiedagen en bonussen om daar groene arbeidsvoorwaarden voor terug te krijgen. Werkgevers staan zelf niet te springen om de portemonnee te trekken: maar 28 procent van de organisaties is bereid om uit eigen zak medewerkers tegemoet te komen voor groene arbeidsvoorwaarden.

Duurzaam woon-werkverkeer wegens rapportageplicht CO2

Een kwart (24%) van werkend Nederland hoopt dat er in de toekomst wetgeving gepresenteerd wordt over het minder aantrekkelijk maken voor werkgevers om leaseauto’s op benzine of diesel te verstrekken en duurzame opties aantrekkelijker te maken. Daarover zijn afgelopen Prinsjesdag geen concrete plannen gepresenteerd; er is juist bepaald dat elektrische leaseauto’s met een aanschafwaarde van meer dan €35.000 een bijtelling van 22 procent, in plaats van 12 procent, krijgen.

Verder wenst een vijfde (21%) wetgeving die werkgevers verplicht budget te besteden aan een Leven Lang Leren. Hierover zijn afgelopen Prinsjesdag geen plannen gepresenteerd, maar wel is het STAP-budget gepresenteerd. Daarmee kunnen werkenden buiten hun werkgever om plus werkzoekenden €1000 ontvangen om te besteden aan opleidingen.

aanmelden-nieuwsbrief

Blijf op de hoogte!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen en updates van Visma | Raet.


Aanmelden nieuwsbrief