Employer branding
Prijkt bovenaan prioriteitenlijst HR-professional in de zorg
Amersfoort – Maar liefst de helft (48%) van de HR-professionals werkzaam in de zorgsector heeft het aantrekken van talent en employer branding bovenaan het lijstje met aandachtspunten staan. Dat blijkt uit de HR-benchmark van HR-dienstverlener Visma | Raet. Dit onderzoek is uitgevoerd onder 215 werkenden en 114 HR-professionals en bestuurders in de zorg. Het percentage is een enorme toename ten opzichte van vorig jaar. In 2022 noemde namelijk nog maar 18 procent van de HR-professionals in de zorg dit als het belangrijkste aandachtspunt. In andere sectoren, waaronder onderwijs en overheid, is de aandacht voor employer branding gemiddeld lager: slechts 38 procent van de HR-professionals noemt het daar als belangrijkste aandachtsgebied.
Employer branding essentieel in werknemersmarkt
Dat employer branding zoveel aandacht krijgt van HR-professionals in de zorg, komt waarschijnlijk doordat zij hard geraakt worden door het werknemerstekort. Maar liefst 84 procent vindt namelijk dat in de toenemende werknemersmarkt employer branding belangrijker is dan ooit. Ter vergelijking: in andere sectoren ligt dit percentage op gemiddeld 75 procent.
Als het aankomt op het aantrekken van zogenoemd toptalent zien HR-professionals daar ook een belangrijke rol weggelegd voor employer branding. Binnen de zorgsector denkt 65 procent dat organisaties zonder employer branding strategie, in de nabije toekomst moeite zullen hebben met het werven van toptalent. In andere sectoren ligt dit percentage gemiddeld op ‘slechts’ 48 procent.
Focus op vitaliteit en ontwikkeling medewerker
Naast employer branding, willen HR-professionals zich dit jaar voornamelijk focussen op de onboarding en inwerkperiode (48%) en de erkenning en ontwikkeling van talenten van medewerkers (36%). Maar ook vitaliteit van de medewerker (35%) en het goed regelen van het vertrek van medewerkers (35%) staan hoog op de prioriteitenlijst.