Uitspraak uitgelicht: Plotseling ontslag komt ziekenhuis duur te staan
Uitspraak uitgelicht
Plotseling ontslag komt ziekenhuis duur te staan.
Als HR-professional kan het soms lastig zijn om scherp te blijven in het doolhof van de continu veranderende wet- en regelgeving. Met als gevolg dat een klein administratief foutje, een aanname of onbewust verkeerd handelen kan uitlopen op een grote (kostbare) juridische zaak. Ieder kwartaal behandelen we een zaak die met de juiste tools makkelijk voorkomen had kunnen worden. Deze keer een zaak waaruit blijkt hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven met je medewerkers, regelmatig en tijdig te evalueren over de prestaties en alles duidelijk vast te leggen.
Na 28 jaar uit het niets ontslagen
Een 47-jarige vrouw werkt sinds 1995 bij het ziekenhuis. De als verpleegkundige in opleiding gestarte vrouw is inmiddels via de afdeling automatisering doorgestroomd naar de functie van manager duurzaam ondernemen. Haar 28-jarige loopbaan bij het ziekenhuis wordt abrupt afgebroken als ze begin 2023 wordt ontslagen. Dit ontslag wordt door de rechter als onrechtmatig bestempeld en kost het ziekenhuis in totaal € 300.000,-!
In haar laatste rol was de vrouw gevraagd een plan te maken voor verduurzaming van het ziekenhuis. Als ze een jaar later op gesprek moet komen krijgt ze te horen dat ze niet de juiste prioriteiten stelt en onvoldoende naar buiten treedt met haar plannen voor een duurzaam ziekenhuis. Ook zou ze te veel tijd besteden aan haar eigen netwerk in plaats van aan het duurzaamheidsprogramma. Tijd om het recht te zetten krijgt ze niet en haar werkgever geeft aan per direct afscheid te willen nemen.
Medewerker eist baan terug in de rechtszaal
De vrouw gaat hier niet in mee en besluit het ontslag aan te vechten in de rechtszaal. In een kort geding eist ze haar oude baan terug bij het ziekenhuis dat inmiddels ontslag voor de manager duurzaam ondernemen heeft aangevraagd. De uitspraak van de rechter stelt haar in het gelijk, waarna het ziekenhuis de ontslagaanvraag weer intrekt. Tot een terugkeer op haar oude werkplek komt het echter niet. Het ziekenhuis start een bemiddelingstraject om tot een afvloeiregeling te komen.
Ook hier gaat de vrouw niet mee akkoord en een maand later stapt ze opnieuw naar de rechter. De inzet is dit keer niet haar baan maar meerdere vergoedingen om haar ontslag en andere opgelopen schade te compenseren. Als reden hiervoor geeft ze aan dat de arbeidsrelatie met het ziekenhuis op dat moment dusdanig is verstoord dat een terugkeer geen reële en werkbare oplossing meer is.
Ernstig verwijtbaar gedrag kost ziekenhuis drie ton
In de rechtszaal blijft weinig over van de argumenten voor het ontslag door het ziekenhuis. De werkgever van de vrouw heeft volgens de kantonrechter ‘ernstig verwijtbaar’ gehandeld door haar pardoes te ontslaan. Bovendien rekent de rechtbank het ziekenhuis ernstig aan dat de vrouw tijdens haar 28-jarige dienstverband nooit is aangesproken op haar ‘ondermaatse’ presteren en niet in de gelegenheid is gesteld om hier verbetering in aan te brengen.
De uitspraak van de rechtbank luidt dat het ontslag niet rechtsgeldig is. Het ziekenhuis moet onder meer € 60.000,- betalen aan de manager duurzaam ondernemen voor een ontslagvergoeding en € 115.000,- voor inkomensschade. Daar komen de juridische kosten nog bij en een bedrag van ruim € 80.000? omdat de vrouw na het conflict met haar werkgever inmiddels al meer dan een jaar niet aan het werk is. In totaal moet het ziekenhuis € 300.000,- naar de vrouw overmaken.
Ga regelmatig en tijdig met elkaar in gesprek
Het ziekenhuis had deze enorme kostenpost kunnen voorkomen als ze tijdig met de medewerker in gesprek was gegaan over haar functioneren. Enerzijds om de vrouw aan te spreken op haar gedrag en anderzijds om te vernemen wat zij nodig had om haar werk naar behoren uit te voeren. Door regelmatig in gesprek te gaan en duidelijke afspraken te maken over de verwachtingen over en weer, verklein je het risico dat je als werkgever en werknemer op een gegeven moment niet meer samen door één deur kan. Komt het toch zover, dan heb je alles netjes vastgelegd en sta je een stuk sterker als je verzeild raakt in een conflictsituatie zoals het ziekenhuis.
Met onze software is het heel eenvoudig om het hele jaar door met medewerkers in gesprek te blijven. Op dit platform kunnen medewerkers hun doelen, ontwikkeling en prestaties invullen. Door met regelmaat op een laagdrempelige manier feedback uit te wisselen krijgen medewerkers ook een sterk gevoel van eigenaarschap. Bovendien kan je als HR of leidinggevende snel ingrijpen wanneer het mis dreigt te gaan.
Blijf op de hoogte!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang nieuwe artikelen en updates van Visma | Raet.